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Oggetto:
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Didattica generale (Savigliano)

Oggetto:

TEACHING METHODS AND INSTRUCTIONAL DESIGN

Oggetto:

Anno accademico 2015/2016

Codice dell'attività didattica
SCF0384
Docenti
Nicoletta Balzaretti (Esercitatore)
Rosangela Cuniberti (Titolare del corso)
Corso di studi
Laurea in Scienze della Formazione Primaria - N. O. (D.M. 249/2010)
Anno
2° anno
Periodo didattico
Secondo semestre
Tipologia
Di base
Crediti/Valenza
8+1
SSD dell'attività didattica
M-PED/03 - didattica e pedagogia speciale
Modalità di erogazione
Tradizionale
Lingua di insegnamento
Italiano
Modalità di frequenza
Facoltativa
Tipologia d'esame
Scritto ed orale
Prerequisiti
“nessuna indicazione”
Oggetto:

Sommario insegnamento

Oggetto:

Obiettivi formativi

Lo studente dovrà:

- imparare ad organizzare la classe come ambiente di apprendimento e comunità di relazioni sulla base di principi e criteri pedagogicamente fondati e criticamente assunti;

- conoscere il potenziale formativo e d’impiego di una pluralità di approcci e metodologie didattiche, incluse quelle ludiche, in relazione ad una visione dell’apprendimento e dell’insegnamento scientificamente fondate, tenendo conto del potere formativo;

- adottare ed utilizzare strategie didattiche integrate e flessibili in base ai bisogni ed ai reali processi di apprendimento messi in atto dagli alunni ed in relazione alle condizioni d’insegnamento;

- conoscere e padroneggiare modelli di progettazione/programmazione, implementazione delle attività aperti e flessibili, declinabili su diversi livelli di difficoltà anche al fine di condividerli con il gruppo degli insegnanti della classe;

- consolidare una riflessività professionale in relazione al proprio e altrui operato in contesti didattici, all’interno di una visione dinamica ed evolutiva del profilo professionale di docente;

- sviluppare percorsi di ricerca educativa “sul campo” basati su processi di osservazione, documentazione, innovazione, valutazione dell’azione di insegnamento e dei suoi risultati.

The student will be required:

- to learn to organise the classroom as a learning environment and a community of relations based on principles and criteria that are pedagogically well-grounded and critically assimilated;

- to be familiar with the training and application potential of a variety of teaching approaches and methods, including those based on play, in relation to a scientific-based vision of learning and teaching, taking into account the potential of the educational formation process;

- to adopt and apply integrated and flexible teaching strategies based on the requirements and the real processes of learning enacted by students and related to the conditions of teaching;

- to know and master design/planning models, implementation of open and flexible activities divided by varying levels of difficulty also in order to share them with the group of classroom teachers;

- to consolidate professional reflexivity relating to one’s own work and the work of others in teaching contexts, within the context of a dynamic and developmental vision of the teacher’s professional profile;

- to develop pathways for educational "in the field" research based on processes of observation, documentation, innovation, evaluation of the teaching activity and its results.

Oggetto:

Risultati dell'apprendimento attesi

Conoscenza e comprensione

- Conoscenza e comprensione critica dei fondamenti teorici della disciplina, con particolare attenzione agli sviluppi recenti e ai principali problemi di ricerca.

- Conoscenza e comprensione critica dei presupposti teorici e dei principi operativi inerenti la progettazione educativo-didattica, l’impiego di modelli, strategie e strumenti didattici, con particolare attenzione ai  dispositivi coerenti con  un approccio per competenze all’insegnamento scolastico.

Capacità di applicare conoscenza e comprensione

- Acquisizione di competenze operative di base in riferimento alla progettazione educativo-didattica, all’impiego di modelli, strategie e strumenti didattici, con particolare attenzione  principi e ai dispositivi coerenti con  un approccio per competenze all’insegnamento scolastico e in risposta a bisogni formativi differenziati.

- Acquisizione di competenze nella progettazione di percorsi didattico-educativi che rispondano a bisogni anche complessi, attraverso forme di sostegno integrato che aiutino il singolo e coinvolgano il gruppo classe, in collaborazione con i colleghi, le famiglie e le altre professionalità esistenti sul territorio.

- Organizzazione e realizzazione di interventi didattici coerenti le competenze da perseguire e con le specificità del gruppo classe a cui le azioni didattiche sono rivolte.

Autonomia di giudizio

- Analisi critica di progetti didattici per coglierne i criteri fondanti anche in riferimento ai quadri  teorici studiati ed individuazione di direzioni di possibile sviluppo.

- Capacità di valutare programmi, materiali, dispositivi didattici tenendo conto dei loro fondamenti teorico-scientifici, della coerenza rispetto ai bisogni e ai contesti operativi, della potenziale efficacia rispetto agli esiti finali attesi.

- Capacità di riflettere in termini di logica progettuale per incrementare l’efficacia delle azioni didattiche.

Abilità comunicative

- Capacità di uso corretto e comunicativamente efficace del linguaggio scientifico.

- Capacità di documentare in forma efficace progetti, interventi, risultati di apprendimento.

Capacità di apprendimento

-Capacità di lavorare in autonomia, incrementando le proprie risorse apprenditive anche a partire dalla riflessione e dalla rielaborazione personale dell’esperienza.

- Capacità di individuare utilizzare le fonti e agli strumenti necessari per la propria formazione continua. 

Knowledge and understanding

- Knowledge and critical understanding of the theoretical foundations of the discipline, paying particular attention to recent developments and to the key research issues.

- Knowledge and critical understanding of theoretical assumptions and operating principles related to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to measures consistent with a competency-based approach to teaching.

Ability to apply knowledge and understanding

- Acquisition of basic operating skills in reference to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to the principles and solutions consistent with a competency-based approach to teaching that responds to diverse educational needs.

- Acquisition of skills in planning teaching-educational pathways that respond even to complex needs, through forms of integrated support which assist the individual and involve the class group, in collaboration with colleagues, families and other professional specialisms in the territory.

- Organisation and implementation of teaching interventions consistent with the skills to be achieved and with the specificities of the class group to which the teaching interventions are targeted.

Making judgements

- Critical analysis of educational projects in order to grasp the basic criteria also in relation to theoretical frameworks studied and identification of possible directions of development.

- Ability to evaluate programs, materials, teaching devices in view of their theoretical and scientific foundations, the consistency with the needs and operating environments, the potential effectiveness against final results expected.

- Ability to think in terms of design logic to increase the effectiveness of teaching.

Communication skills

-  Ability to use scientific language correctly and effectively.

-  Ability to effectively document projects, interventions, results in education.

 Learning skills

-Ability to work autonomously to improve their own learning, also from the reflection of the experience.

- Ability to identify and use sources and tools needed for their own continuing education.  

Knowledge and understanding

- Knowledge and critical understanding of the theoretical foundations of the discipline, paying particular attention to recent developments and to the key research issues.

- Knowledge and critical understanding of theoretical assumptions and operating principles related to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to measures consistent with a competency-based approach to teaching.

Ability to apply knowledge and understanding

- Acquisition of basic operating skills in reference to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to the principles and solutions consistent with a competency-based approach to teaching that responds to diverse educational needs.

- Acquisition of skills in planning teaching-educational pathways that respond even to complex needs, through forms of integrated support which assist the individual and involve the class group, in collaboration with colleagues, families and other professional specialisms in the territory.

- Organisation and implementation of teaching interventions consistent with the skills to be achieved and with the specificities of the class group to which the teaching interventions are targeted.

Making judgements

- Critical analysis of educational projects in order to grasp the basic criteria also in relation to theoretical frameworks studied and identification of possible directions of development.

- Ability to evaluate programs, materials, teaching devices in view of their theoretical and scientific foundations, the consistency with the needs and operating environments, the potential effectiveness against final results expected.

- Ability to think in terms of design logic to increase the effectiveness of teaching.

Communication skills

-  Ability to use scientific language correctly and effectively.

-  Ability to effectively document projects, interventions, results in education.

 Learning skills

-Ability to work autonomously to improve their own learning, also from the reflection of the experience.

- Ability to identify and use sources and tools needed for their own continuing education.  

Knowledge and understanding

- Knowledge and critical understanding of the theoretical foundations of the discipline, paying particular attention to recent developments and to the key research issues.

- Knowledge and critical understanding of theoretical assumptions and operating principles related to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to measures consistent with a competency-based approach to teaching.

Ability to apply knowledge and understanding

- Acquisition of basic operating skills in reference to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to the principles and solutions consistent with a competency-based approach to teaching that responds to diverse educational needs.

- Acquisition of skills in planning teaching-educational pathways that respond even to complex needs, through forms of integrated support which assist the individual and involve the class group, in collaboration with colleagues, families and other professional specialisms in the territory.

- Organisation and implementation of teaching interventions consistent with the skills to be achieved and with the specificities of the class group to which the teaching interventions are targeted.

Making judgements

- Critical analysis of educational projects in order to grasp the basic criteria also in relation to theoretical frameworks studied and identification of possible directions of development.

- Ability to evaluate programs, materials, teaching devices in view of their theoretical and scientific foundations, the consistency with the needs and operating environments, the potential effectiveness against final results expected.

- Ability to think in terms of design logic to increase the effectiveness of teaching.

Communication skills

-  Ability to use scientific language correctly and effectively.

-  Ability to effectively document projects, interventions, results in education.

 Learning skills

-Ability to work autonomously to improve their own learning, also from the reflection of the experience.

- Ability to identify and use sources and tools needed for their own continuing education.  

Knowledge and understanding

- Knowledge and critical understanding of the theoretical foundations of the discipline, paying particular attention to recent developments and to the key research issues.

- Knowledge and critical understanding of theoretical assumptions and operating principles related to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to measures consistent with a competency-based approach to teaching.

Ability to apply knowledge and understanding

- Acquisition of basic operating skills in reference to educational-teaching planning, the use of teaching models, strategies and tools, paying particular attention to the principles and solutions consistent with a competency-based approach to teaching that responds to diverse educational needs.

- Acquisition of skills in planning teaching-educational pathways that respond even to complex needs, through forms of integrated support which assist the individual and involve the class group, in collaboration with colleagues, families and other professional specialisms in the territory.

- Organisation and implementation of teaching interventions consistent with the skills to be achieved and with the specificities of the class group to which the teaching interventions are targeted.

Making judgements

- Critical analysis of educational projects in order to grasp the basic criteria also in relation to theoretical frameworks studied and identification of possible directions of development.

- Ability to evaluate programs, materials, teaching devices in view of their theoretical and scientific foundations, the consistency with the needs and operating environments, the potential effectiveness against final results expected.

- Ability to think in terms of design logic to increase the effectiveness of teaching.

Communication skills

-  Ability to use scientific language correctly and effectively.

-  Ability to effectively document projects, interventions, results in education.

 Learning skills

-Ability to work autonomously to improve their own learning, also from the reflection of the experience.

- Ability to identify and use sources and tools needed for their own continuing education.  

Oggetto:

Modalità di insegnamento

Lezione frontale e partecipata con esercitazioni; ricostruzione e analisi di casi; didattica laboratoriale; simulazioni. 

Frontal lessons with participation using exercise practice; reconstruction and analysis of cases; laboratory didactics; simulations.

Oggetto:

Modalità di verifica dell'apprendimento

Saranno oggetto di verifica:

- l’acquisizione dei concetti fondamentali della disciplina;

- l’elaborazione personale e critica delle conoscenze;

- l’impiego delle conoscenze acquisite per interpretare fenomeni e problemi di natura didattico-educativa;

- l’impiego di strumenti concettuali e logico-operativi per l’elaborazione e/o la critica di ipotesi di intervento didattico;

- l’interesse, l’impegno, la disponibilità all’approfondimento autonomo di temi e problemi.   

Concorrerà a determinare il giudizio finale la padronanza del linguaggio proprio della disciplina.

L’esame consiste in una prova scritta integrata da un colloquio orale. La prova scritta è articolata in quesiti semi-strutturati, in forma di saggio breve, e in un’analisi critica di un caso o nell'elaborazione argomentata di un'ipotesi progettuale. Il colloquio orale integra la prova scritta e verte sull’approfondimento di un argomento  durante il corso.

Gli studenti possono inoltre presentare al colloquio finale un approfondimento personale in forma di portfolio individuale degli apprendimenti. Le modalità per la stesura e la consegna degli elaborati saranno esposte durante il corso.

The following will be assessed:

- familiarity with the fundamental concepts of the discipline;

- critical, personal assessment of the knowledge gained;

- the use of knowledge gained to interpret didactic-educational phenomena and issues relating to the extra-curricular domain;

- the use of conceptual and logical-operational tools for the assessment and/or the critique of assumptions behind teaching interventions;

- the interest and commitment demonstrated.   

Mastery of the language proper to the discipline will go towards the final evaluation. 

The examination will involve a written test supplemented by an oral assessment interview. The written exam is divided into semi-structured questions, in the form of a short essay, and a critical analysis of the case or reasoned elaboration of a project hypothesis. The oral supplements  the written test and focuses on the deepening of a topic covered during the course.   

At the final interview, students may also present a more in-depth personal assessment in the form of an individual learning portfolio (the methods used to prepare and submit documentation will be detailed during the course.

Oggetto:

Programma

Programma

Il corso è articolato in quattro moduli.

1. Introduzione al corso. L’azione didattica come mediazione.

 2. Progettare l’insegnamento: fondamenti, modelli, competenze del docente.  L’approccio curricolare alla didattica: origini, sviluppi, concetti di base (materia, disciplina, curricolo), logiche operative; attualità e prospettive. La progettazione ‘per competenze’: fondamenti teorici, modello, criteri operativi. Progettazione didattico-educativa, compiti delle scuole e degli insegnanti: dalla costruzione, alla gestione, alla valutazione di sequenze didattiche. 

3. Costruire il’ metodo’: modelli didattici e scelta delle strategie di intervento.  Concetti di base: metodo e modello didattico;  tecniche, mezzi didattici. Didattica di matrice cognitivista: fondamenti, criteri operativi, compiti del docente; modelli e tecniche didattiche. Didattica di matrice socio-costruttivista: fondamenti, criteri operativi, compiti del docente; modelli e tecniche didattiche. Costruzione del metodo in situazione e competenze del docente.   

4. Insegnare per competenze. L’approccio per competenze a scuola: origini, fondamenti, sviluppi contemporanei. La competenza come categoria pedagogico-didattica: concetto e costrutto; teorie  dell’apprendimento e morfologia curricolare; criteri per la costruzione e gestione di situazioni di  apprendimento; la valutazione ‘per competenze’.  

The course is divided into four modules.

1. Course introduction. The action teaching as mediation.

2. Planning of teaching: foundations, models, teacher skills.  The curricular approach to teaching: origins, developments, basic concepts (subject, discipline, curriculum), operational logics, current position and prospects. Planning 'for skills': theoretical foundations, model, operational criteria. Teaching-educational planning, duties of schools and of teachers: from building to managing to evaluating teaching sequences. 

3. Building the 'method': teaching models and choice of intervention strategies.  Basic concepts: teaching method and  model; teaching techniques and aids. Cognitivist didactics: fundamentals, operational criteria, duties of the teacher; teaching models and techniques. Socio-constructivist teaching didactics: foundations, operational criteria, duties of the teacher;  teaching models and techniques. Building the method within the context of the situation and competences of the teacher.   

4. Competency-based teaching. Competency-based approach  at school: origins, foundations, contemporary developments. Competence as a pedagogic-didactic category: concept and construct; theories of learning and curricular morphology; criteria for the development and management of learning situations; evaluation 'by competences.    

Testi consigliati e bibliografia

Oggetto:

Damiano E., La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento, Milano, La Scuola, 2013.   

Rossi P.G., Rivoltella P.C., L’agire didattico. Manuale per l’insegnante, Brescia, La Scuola, 2012 oppure Castoldi M., Didattica generale, Milano, Mondadori Università, 2010.

 Bertagna G., Triani P., Dizionario di didattica, Brescia, La Scuola, 2013. 

Cisotto L., Psicopedagogia e didattica. Processi di insegnamento e di apprendimento, Roma, Carocci, 2005.

Maccario D., A scuola di competenze. Verso un nuovo modello didattico, Torino, SEI, 2012.

Attinà M., La scuola primaria. L'anima della tradizione, le forme della modernità, Milano, Mondadori, 2012. 

Lettura di uno dei seguenti volumi a scelta:

 - Borkowski J.G., Muthukrisnhna N., Didattica metacognitiva. Come insegnare strategie efficaci di apprendimento, Trento, Erickson, 2011;

- Bruner J., La mente a più dimensioni, Bari, Laterza, 1988; Feltrinelli, 1999;

- Damiano E., Il sapere dell'insegnare. Introduzione alla Didattica per concetti con esercitazioni, Milano, Angeli, 2007;   

- Gardner H., Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Trento, Erikson, 2005;

- Spear-Swerling L., Sternberg R.J., Le tre intelligenze. Come potenziare le capacità analitiche, creative, pratiche, Trento, Erickson, 2003.

Indicazioni sui criteri di valorizzazione dei testi in programma in relazione agli obiettivi formativi del corso ed alle competenze oggetto di valutazione finale  saranno fornite durante le lezioni.  

Damiano E., La mediazione didattica. Per una teoria dell’insegnamento,  Milano, La Scuola, 2013.   

Rossi P.G., Rivoltella P.C., L’agire didattico. Manuale per l’insegnante, brescia, La Scuola, 2012 oppure Castoldi M.,Didattica generale, Milano, Mondadori Università, 2010.

Bertagna G., Triani P., Dizionario di didattica, Brescia, La Scuola, 2013. 

Cisotto L., Psicopedagogia e didattica. Processi di insegnamento e di apprendimento, Roma, Carocci, 2005.

 Maccario D., A scuola di competenze. Verso un nuovo modello didattico, Torino, SEI, 2012.

Attinà M., La scuola primaria. L'anima della tradizione, le forme della modernità, Milano, Mondadori, 2012.

The student will prepare one of the following texts to be chosen.

- Borkowski J.G., Muthukrisnhna N., Didattica metacognitiva. Come insegnare strategie efficaci di apprendimento, Trento, Erickson, 2011;

- Bruner J., La mente a più dimensioni, Bari, Laterza, 1988; Feltrinelli, 1999;

- Damiano E.,  Il sapere dell'insegnare. Introduzione alla Didattica per concetti con esercitazioni, Milano, Angeli, 2007;   

- Gardner H., Educazione e sviluppo della mente. Intelligenze multiple e apprendimento, Trento, Erikson, 2005;

- Spear-Swerling L., Sternberg R.J., Le tre intelligenze. Come potenziare le capacità analitiche, creative, pratiche, Trento, Erickson, 2003.

Information will be provided during lessons on the assessment criteria for the texts on the course, relating to the learning objectives of the course and the competences that are subject to the final assessment.  



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Orario lezioni

GiorniOreAula
Lunedì15:00 - 18:00Aula 214 - piano secondo Savigliano
Mercoledì15:00 - 18:00Aula 214 - piano secondo Savigliano
Lezioni: dal 22/02/2016

Nota: A partire dal giorno 16 marzo, le lezioni osserveranno l'orario 17-20.

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Ultimo aggiornamento: 10/05/2016 15:36

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